شخصیسازی xfce به همراه کامپیز و rofi
خب اینبار قراره که xfce رو شخصیسازی کنیم! xfce یه دسکتاپه مثل گنوم و غیره که ساختارش یکمی متفاوته و امکانات شخصیسازیش به نسبت بهتره! همچنین با مدیر صفحه lightdm هم به خوبی کار میکنه! پیشنیازها *…

خب اینبار قراره که xfce رو شخصیسازی کنیم! xfce یه دسکتاپه مثل گنوم و غیره که ساختارش یکمی متفاوته و امکانات شخصیسازیش به نسبت بهتره! همچنین با مدیر صفحه lightdm هم به خوبی کار میکنه!
پیشنیازها
- اول از همه به یه گنو/لینوکس با دسکتاپ
xfceنیاز داریم، مثلا میتونین مانجارو یا زوبونتو رو دانلود کنین، یا اینکه با آموزشهای تو اینترنت آرچ بریزین و روشxfceنصب کنین! (خودم با آموزش علیرضا امیرصمیمی رفتم جلو! - مدیر پنجره
compizرو سیستمتون نصب شده باشه که اونم بلاگ آقای امیرصمیمی پیشنهاد میشه! اگه از اون کانفیگ خوشتون نیومد، میتونین از کانفیگ من استفاده کنین (فقط سایههای پنجره هارو حذف کردم!) - مطالعه پستهای مربوط به کانکی و گنوم (تو این پستها در مورد تم توضیح دادم و مراحل نصب تم و کانکی)
- کلی صبر و حوصله!
مراحل شخصیسازی
خب حالا که هم کامپیز دارین، هم تم زدین، میمونه یه چیز: یه لانچر خشگل! بین لانچرهایی که تست کردم، از همه بهتر rofi بودش، برای نصب روفی هم اگر آرچ دارین میتونین اونو از AUR بگیرین:
$ yaourt -S rofi
اگر هم که از اوبونتو استفاده میکنین، از مخازن اوبونتو میتونین نصبش کنین:
$ sudo apt install rofi
برای بقیه توزیعها هم میتونین کامپایل و نصبش کنین. اطلاعات بیشتر در سایت دولوپر روفی
البته روفی فقط یه لانچر نیست و باهاش میشه خیلی کارها کرد، پیشنهاد میشه که در مورد حالت dmenu تو سایت بالا بخونین!
حالا تنها کاری که مونده بکنین، اینه که به دسکتاپ بگین که یه شرتکات تعریف کنه واسه اینکه روفی رو اجرا کنه (اون چیزی رو که شما تو عکس مطلب میبینین بیاره!) برای اینکار باید برین تو تنظیمات کیبورد، تب Application Shortcuts رو باز کنین، رو دکمه Add کلیک کنین، تو پنجره باز شده کد زیر رو وارد کنین و بعدش شرتکات مورد نظر رو براش تعریف کنین.
این کدی که برای شرتکات تعریف کردین، میگه که یه صفحه باز شه، با تم رنگیای که تو کد هست، اندازه طول صفحه هم برابر ۱۴۴۰ باشه (اینو باید با توجه به اندازه صفحتون عوض کنین!) و از هر طرف (طولی) ۳۸۰ پیکسل فاصل داشته باشه و … (تو راهنمای روفی بهتر توضیح داده شده! در ضمن اونجا یه صفحه هم هست باهاش میتونین تم رنگی روفی بسازین و ازش استفاده کنین.)
حالا کار تمام است و میتونین تو فیلم زیر ببینین که چه کارهایی میشه انجام داد با روفی (سوییچ بین صفحههای دسکتاپ، سوییچ بین پنجرهها، اجرای برنامهها و …)
پ.ن: میتونین برای اشتراک گذاری کدها یا متنهای بلندتون از سرویس آزاد beepaste استفاده کنین که سورسش تو گیتهابم هست!
نظرات
Continue reading

کانکی، نهایت شخصیسازی!
طبق آموزش قبلی یاد دادم که چطوری با کمک Gnome Tweak Tool دسکتاپ گنوم خودتون رو شخصیسازی کنین. اینسری یاد میگیرین یه دسکتاپ پویا برای خودتون درست کنین و دسکتاپتون رو از بیتحرکی در بیارین.

شخصی سازی دسکتاپ گنوم با Gnome Tweak Tool
خوب همونطور که میبینین، یه دسکتاپ گنوم ساده که معمولا پیشفرض رو لینوکسها نصبه، میتونه چقدر عوض بشه! البته این چیزی که تو عکس میبینین خیلی کم روش تغییر دادیم! پیشنیاز ها خوب مثل همیشه، اول…

سال نو، beepaste نو!
با سلام! خیلی وقت بود که تو اینجا مطلبی ننوشتم؛ در واقع داشتم روی نسخه جدید beepaste کار میکردم که قبلا هم در موردش نوشته بودم. در واقع فقط کار بهینهسازی روش انجام نشده! بلکه به کل سیستم (چه…